cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Kinderen
Speel goed
Mond motoriek
Motorische start
Sensomotorische therapie
Van billenschuiven naar kruipen
Vallen en opstaan
Verveling
Begeleiding bij sensomotorische therapie
Problemen met leren schrijven
Houdingstraining voor jongeren
cesar url bar
 

Houdingstraining voor jongeren


Wat doen jongeren bij een oefentherapeut?

Sommige jongeren:
  • Voelen zich onzeker over hun eigen lichaam
  • Ervaren hun lichaam als een last
  • Bewegen ongecoördineerd
  • Hebben een ronde rug en naar voren getrokken schouders
Des te beter jij jou lichaam kent, des te beter ga je jou lijf coördineren, besturen en dat geeft steeds meer zelfvertrouwen.

Sommige jongeren durven daarom de uitdaging aan te gaan:

  • Om hun lichaam beter te leren kennen
  • Om de baas te worden over hun bewegingen
  • Hun houding te verbeteren
  • De strijd met hun onzekerheid aan te gaan

Veranderingen in je lichaam

In het begin van de puberteit maakt het lichaam grote veranderingen door, je groeit hard en de vorm van je lichaam verandert. De groei van de armen en benen gaat meestal sneller dan de groei van de romp. Omdat deze groei in een korte tijd gebeurt kan dit problemen geven met de coördinatie van je bewegingen. Je beweegt wat slordig en slungelig, dat kan je onzeker maken over je lichaam over je bewegingen en dat leidt nogal eens tot onzekerheid.

Hormonale veranderingen

oefenmaterialen voor jongeren imageDaarnaast heeft ook de hormonale verandering veel invloed op je welbevinden. Je gaat ineens anders tegen dingen aankijken en er anders over denken, je bent bezig je los te maken van je ouders en dat gaat wel eens gepaard met spanning, ruzie en zelfs pijn. Soms kun je niet naar buiten komen met die spanning, het maakt je onzeker en dat uit zich in je houding. Ronde rug, schouders naar voren kunnen komen door jou onzekere gevoelens en die onzekere houding maakt je vaak nog onzekerder.
Je raakt steeds meer de weg kwijt in je eigen lichaam. En wat doe je dan?

Door huiswerk, heen en weer fietsen naar school, minder buitenspelen, nieuwe interesses, de uitbundige groei van je lichaam ben je moeilijker te motiveren voor beweging dan in je basisschooltijd. Hoor je bij de groep jongeren die zich onzeker voelt met zijn/haar eigen lichaam, weet dan dat je door meer te bewegen en goed te leren bewegen je lichaam beter gaat leren kennen.

Met je klachten aan de slag

Klachten van je houding en beweging kunnen de oorzaak zijn voor andere lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, rugpijn, knieklachten enz. Er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken zijn. Het is daarom altijd goed om Je klachten te bespreken met je ouders en met de huisarts. De huisarts zal onderzoek gaan doen naar de oorzaak van de klachten en kan je dan adviseren om naar een oefentherapeut te gaan.

Naar een oefentherapeut

met klachten aan de slag imageDe huisarts of eventueel een specialist die jou heeft onderzocht kan jou adviseren om met je lichaamshouding en bewegingen aan het werk te gaan bij een oefentherapeut. De oefentherapeut zal jou gaan onderzoeken en met jou de klachten bespreken. Na een uitgebreid lichamelijk onderzoek en een bewegingsonderzoek bespreekt de oefentherapeut met je wat jullie gaan doen aan jou houding en of bewegingen. Zo kan het zijn dat je spierversterkende oefeningen moet gaan doen, of oefeningen om de beweeglijkheid van de gewrichten te verbeteren, oefeningen om je spieren soepeler te maken, coördinatie oefeningen.

Aan het werk

De oefentherapeut zal samen met je aan de slag gaan en als een echte coach loodst de oefentherapeut jou door je lichaam om het beter te leren kennen en beter te leren beheersen.
Naast bewegingen die je in het dagelijks bewegen ook doet, zul je gerichte oefeningen gaan doen om tot en betere houding te komen.
Ook zal de therapeut met jou op zoek gaan naar extra beweging voor jou, een uur per dag intensief bewegen heeft je lichaam nodig, dit kan met sporten maar natuurlijk ook met inline skaten, hardlopen, fietsen, rolschaatsen flink met de hond wandelen of misschien weet jij nog een andere bewegingsuitdaging.

Je houding verbetert je zelfvertrouwen

Meer bewegen geeft een betere conditie, je zit beter in je vel, je gaat prettiger bewegen, je meer thuis voelen in je eigen lichaam, je houding verbetert en je zelfvertrouwen groeit.