Tweet
Volg @cesar-therapie
cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Kinderen
Speel goed
Mond motoriek
Motorische start
Sensomotorische therapie
Van billenschuiven naar kruipen
Vallen en opstaan
Verveling
Begeleiding bij sensomotorische therapie
Problemen met leren schrijven
Houdingstraining voor jongeren
cesar url bar
 

Speel goed


Speel goed met speelgoed

Als kind, tiener werd ik me al bewust van goed speelgoed, door een veel jonger zusje en een zeer actieve moeder binnen speelzaalwerk. Spelen is een continue prikkel voor de ontwikkeling van een kind, zowel fysiek, fijn motorisch, mentaal als emotioneel. In mijn praktijk gebruik ik veel basaal speelgoed, waarbij het kind mee kan helpen om het spel te vormen naar zijn, haar eigen wens. Omdat veel ouders en kinderen overspoeld worden met aanbod vanuit de speelgoedwinkels groeien de verlanglijstjes, de wensen van kinderen wil ik hier informatie gevenb en materiaal aanbevelen, zodat ouders een goede keuze kunnen maken.
Als oefentherapeut begeleid ik uw kind met motorische problemen niet zonder uw hulp, u kunt thuis uw kind helpen stimuleren door middel van het juiste speelgoed aan te bieden. De sensomotorische ontwikkeling wordt nog beter gestimuleerd en het kind zal zich zowel fysiek, emotioneel als mentaal verder ontwikkelen.

Speelgoed verzameling

Als een kind overvoerd wordt met speelgoed is het voor een kind te moeilijk om, naast alle indrukken op hem/haar af komen, ook nog iets van zichzelf in de wereld te zetten. Kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand onder vinden over het algemeen nog veel meer moeite om de prikkels gescheiden te houden en hun eigen pad te volgen.
Kinderen willen het liefst hun eigen verhaal kunnen uitspelen, hoe minder invulling van buitenaf hoe meer en beter hun fantasie geprikkeld wordt. Als je die dan ook mag uiten is, dit voor een kind een stimulerende en positieve ervaring.
Soms ontkom je er niet aan dat er veel speelgoed in huis is, de verzameling is door de tijd heen gegroeid, zeker als er broertjes en zusjes zijn. Leg daarom regelmatig bepaald speelgoed weg, een tijdje uit het oog heeft bij nieuw aanbod weer extra interesse en uitdaging.
Verder is niets fijner voor een kind dan samen aan tafel spelletjes doen, aandacht te krijgen en te geven, hoe simpel het spelletje ook is het kind leert er veel van.

Prikkelend speelgoed

Goed prikkelend speelgoed zal zowel de fantasie als de motoriek van een kind prikkelen, uitdagen en stimuleren. Een kind dat van jongs af zijn eigen fantasie kan volgen en daarmee ontwikkelen zal ook later in nieuwe situaties beter zijn eigen weg kunnen volgen en eigen oplossing vinden voor het probleem.
In grote lijnen zal de motoriek van groot naar kleiner ontwikkelen, het kind kan steeds kleiner dingen hanteren en daarmee dus spelen. Een kind dat van jongs af zijn motoriek kan sturen, uiten en dus stimuleren zal een groter zelfvertrouwen krijgen, het heeft immers zijn lichaampje al doelbewust onder controle. De grote motoriek zal op eind basis schoolleeftijd veel gestimuleerd moeten blijven om zo voorbereid te zijn op de grote veranderingen in de volgende fase van de lichamelijke ontwikkeling.

Spelen is leren

Alle baby�s, peuters en kleuters zullen op hun eigen manier de wereld om zich heen ontdekken en zo op een natuurlijke wijze ontdekken wie ze zelf zijn. Ze vinden uit wat hun lichaam allemaal kan en niet kan, wat mag en niet mag en hoe dingen werken. Ze doen dat vanuit hun verbeeldingskracht en ontdekkingsdrang. Kijk maar eens wat een kleuter allemaal doet met een kartonnen doos. De ene keer is de doos een kast, ineens verandert het tijdens het spel zomaar in een boot of een schatkist. Kinderen cre�ren vanuit zichzelf een andere wereld en zitten niet vast aan onze concepten. Als ze de kans hebben gekregen deze beeldkracht te ontwikkelen, zullen ze later ook hun idee�n beter in de wereld kunnen zetten en vorm kunnen geven. De bal is eerst het voorwerp waar je achteraan kruipt en je wereld mee ontdekt, later ga je bewust de bal over een muurtje gooien om te zien wat daar achter is. De bal kan ook ineens in een soort bom veranderen, die je wel moet vangen anders lig je uit het spel.

Trendspeelgoed

Goed speelgoed prikkelt dus de verbeeldingskracht. Vanzelfsprekend houd je bij het kiezen van spelmateriaal rekening met de leeftijd van het kind. Kinderen hebben zelf ook uitgesproken wensen. Grote peuters en kleuters willen soms écht heel graag een bepaalde pop of auto hebben, bij voorkeur van plastic en in schreeuwende kleuren, gezien in een boekje, etalage of bij een vriendje. Als volwassene kun je bezwaar hebben tegen trendspeelgoed, je kunt ook denken: ik geef het want mijn kind is er blijkbaar dolgelukkig mee. Doe dit niet te vaak, niet te veel.
Welk speelgoed voor welke leeftijd?
0-1 jaar: knuffel, rammelaar, mobile, speeldoosje, stoffen boekje, kruiprol
1-2 jaar: blokken, loopkar, knoppuzzel, eerste boekje, vormenstoof, zachte bal, emmer en schepje.
2-4 jaar: poppenwagen, keukentje, kruiptunnel, garage met autootjes, kruiwagen, xylofoon, grote rijgkralen, dikke krijtjes, knuffelpop, zandvormpjes, strandbal, schommel, driewieler
4-5 jaar: verkleedkleren, poppenkleertjes, constructiespeelgoed, puzzel, winkel met kassa, schmink, schoolbord, stoepkrijt, klei, stevige bal, skippy bal, wip-wap, step
6-8 jaar: gereedschap, schatkistje, knikkers, tekenspullen en verf, springtouw, make-up spulletjes, vouwblaadjes, voetbal, stuiterbal (groot), trampoline, fiets
Spelletjes als domino, memory, mens erger je niet, kwartet, klein en groot mikado zijn al vanaf jonge leeftijd voor korte duur met kinderen te doen. Even een spelletje en daarna lekker spelen was en blijft mijn advies aan ouder en kind.
Het spelletje is dan even aandacht krijgen, met elkaar bezig zijn om vervolgens los van elkaar weer je eigen spel of taak te doen.