cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Oefeningen
Ademoefeningen
Bekkenbodemspieroefeningen
Buikspieroefeningen
Duizeligheidsoefeningen
Kaakontspanning
Rugspier versterkende oefeningen
Zonnegroet oefeningen
cesar url bar
 

Ademoefeningen


Door: J.M. van Ek
Datum publicatie: 10-06-2008


Liggend op de rug knieën 90 graden, voeten voelend vlak op de grond, armen hoog naast het hoofd.
Adem goed uit, houd een kleine adempauze waarbij je rustig afwachten op de eerste spontane ademimpuls vanuit de borstkas. Adem in en til daarbij de armen via voor (naar plafond wijzende vingers) op en draai door tot ze naast het lichaam liggen. Daarna de armen terug brengen op de uitademing, doe de uitademing vrij, beweeg de armen dus langzaam. De armen liggen weer op de grond naast het hoofd als je volledig uitgeademd hebt. Neem een adempauze wacht de spontane inademprikkel af. Door de armbeweging zorg je dat de ribben de borstkas op spanning blijft en niet inzakt, hiermee stimuleer je de lage ademing, of buikadembeweging.

Met meer oefenen creëer je langere adempauzes, een sterker middenrif en langere, rustiger uitademing. Dit samen maakt dat je de techniek van ademsteun steeds beter gaat beheersen.

Ademsteun extra stimuleren

Om de ademsteun extra te stimuleren kun je volgende variatie doen:

Begin als hierboven. Neem de tijd voor de houding aannemen en het lichaam rustig te laten worden. Adem rustig in en til de armen mee op, na het inademen duw je de buik extra weg (lichte buikpers/ buik opbol beweging en ribben iets spreiden). Bij het uitademen houd je deze druk op de buik vast tot de armen hoog naast het hoofd op de grond liggen.

Het kan zijn dat je in het begin dat je dit gaat oefenen het ongemakkelijk vind, blijf dan eerst oefenen op het ruim houden van de borstkas door de goede armbeweging en kijk na een aantal weken oefenen hoe het dan gaat als je extra opbollen van de buik toevoegt.