cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Oefeningen
Ademoefeningen
Bekkenbodemspieroefeningen
Buikspieroefeningen
Duizeligheidsoefeningen
Kaakontspanning
Rugspier versterkende oefeningen
Zonnegroet oefeningen
cesar url bar
 

Buikspieroefeningen


Door: J.M. van Ek
Datum publicatie: 13-06-2008


De buikspier is niet alleen belangrijk voor de vorm van ons lichaam, de ondersteuning voor de ingewanden, het is ook de ondersteuner van onze rug en daarmee de basis voor een goede houding.

De buikspieren zijn goed te trainen met eenvoudige oefeningen op de grond.

Buikspierapparaten

De alom gewenste zichtbare, mooie, strakke buikspieren zijn meer illusie dan werkelijkheid. De apparaten die, met het verkooppraatje: "10 minuten per dag en u heeft na 3 weken weer een strakke buik", als broodjes over de toonbank gaan, zijn helaas voor velen van ons een instinker. Kijk eens op de zolder, in de schuur, op de openbare verkoopsites zo als openhandel en marktplaats 10 tallen fitnessapparaten worden na enig gebruik door verkocht en meestal niet omdat de verkoper een mooi strak buikje heeft gekregen. Gelukkig kun je de spieren voldoende trainen met je eigen bewegingsmogelijkheden.

Bovenste buikspieren

Eén oefening voor de bovenste buikspieren.
Ga op de grond liggen, leg de handen gekruist op de borstkas of als je wat verder bent achter het hoofd. Til het hoofd op van de onderlaag, span de buikspieren aan en zorg dat de schouders los van de grond komen, houd een tel vasthouden en zak terug, weer ontspannen. Kom niet verder dan ongeveer 10 cm van de grond. Adem goed door.
Doe de oefening in rustig tempo en voer het aantal op, tot 4 series van 10 a 15x.

Onderste buikspieren

Ga weer op je rug liggen, knieën gebogen en voeten op de vloer. Span de buikspier aan, druk de bekkenrand en onderrug in de grond. Til je bovenbenen langzaam naar je borst en houd de knieën in een hoek van 90 * laat ze daarna weer langzaam zakken. Adem uit bij het kracht zetten.
Ook weer 4 series van 10 tot 15.

Schuine buikspieren

Tenslotte de schuine buikspieren. Ga op je rechterzij liggen met de benen op elkaar en de knieën licht gebogen. Houd je linkerhand losjes achter je hoofd. Kom nu zijwaarts omhoog, zo ver je kunt en zak rustig weer terug. Adem uit bij het opkomen.
Doe ook dit 10 x, ga daarna verder met de andere kant, bij tailles 4x.

Buikspier weetjes

Zoals bij heel veel dingen geldt ook hier kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit, meestal zie je zelfs dat als je de kwantiteit opvoert de kwaliteit ernstig daalt en de kans op klachten evenredig toeneemt. Wordt het te makkelijk dan kun je verzwaren met gewichtjes aan de enkels, armen of borstkas. Ook nu geldt, bouw rustig op.

Een goede warming up voor het onderliggende deel van het lichaam, heupen en lage rug is het bekkengebied losdraaien met dansen, vergeet hierbij niet ook lekker de benen en armen te gebruiken dan komt het hele lichaam los. Een goede cooling down na het oefeningen zijn de rek voor de achterbeenspieren, de heupspieren de bilspieren en de lage rugspieren.

Aanspannen van de buik

Een spier heeft er geen bat bij als hij de hele dag aangespannen gehouden wordt, dus ook voor de buik geldt: loslaten. Aanspannen en dit extra doen indien u bukt, tilt, trap loopt kracht zet en. Maar in gewone omstandigheden laat u de buik los.