cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Publicaties
Ademen
Ademsteun
Astma
Bekkenbodem
Bewegen
BPPD
Cesartherapie helpt bij lage rugklachten
COPD
De platte buik
Geef CANS een kans
Grote tassen zijn schadelijk
Het korset van buikspieren
Hoesten en proesten
Houding
Hyperventileren
Oefentherapie, geschikt voor mij
Pijn in de lage rug
Hoofdpijn
Zonnegroet
Wat een leuk koppie
cesar url bar
 

Ademen


Door: J.M. van Ek
Datum publicatie: 06-10-2004, laatste update: 10-06-2008


Laat ik beginnen met te vertellen dat "goed ademhalen" niet bestaat.
In de titel geef ik al aan dat ik het over "Ademen" ga hebben.
Bij het opzoeken, in een woordenboek, van het woord: Ademen ⇒ inademen en uitademen, vrij ademen; ⇒ vrij leven.
Bij Ademhalen staat: ⇒ lucht inzuigen en lucht uitblazen.
Adem ⇒ levensenergie
In de betekenis van deze woorden zit de grote waarheid verborgen.
Ademhalen brengt ons op het idee dat we iets moeten doen om adem naar binnen te zuigen en dat is gelukkig niet zo.
Hoe minder je, je best doet om adem te halen, hoe beter het gaat.

Natuurlijke ademproces

Laat het natuurlijke ademproces gebeuren, zonder druk, zonder spanning, des te beter de adem stroomt. We hoeven de adem niet te halen, we krijgen de adem, ontvang de levensenergie rustig zonder weerstand, zonder extra hulp, zonder extra te willen.
Dit betekent wel dat je het lichaam moeten durven vertrouwen. Hoe beter je, je lichaam kent, hoe beter je het kunt vertrouwen.
Het eerste wat ons kleine lichaampje doet bij de geboorte is de adem naar binnen laten stromen. Op dat moment kunnen we zelfstandig gaan leven als een eigen individu met een eigen ademritme.
De ruimte van de borstholte zet uit, de longen trekken open, de longen krijgen een relatieve onderdruk en zuigen de eerste adem naar binnen. De lucht stroomt naar binnen, laat het lichaam verder uitzetten, daarna veert de uitgezette borstkas terug en de lucht stroomt naar buiten. De ademstroom komt op gang, de omstanders halen opgelucht adem. Als het goed gaat, gaat dit proces door in het ritme van ieder individu.
We maken gebruik van de uitademing met zingen en spreken e.d. Je bent er, je kan en mag van je laten horen.
Het uitademen kunnen we en moeten we soms een handje helpen, bv. bij irritatie van de luchtwegen door stofdeeltjes of slijm (hoesten).

Ademen is een beweging

Ademen is een beweging die, door het diafragma (de grote ademspier aan de onderkant van de borstkas) op het juiste moment een zetje in de goede richting te geven, steeds gemakkelijker wordt.
Ik vergelijk dit bij mijn patiënten wel met dat zetje in de rug op de schommel, dat hoeft slechts licht, losjes te zijn en vooral op het juiste moment. Slechts weinig toevoeging van extra energie is nodig om de schommel steeds hoger en hoger te laten gaan.
Als je het juiste zetje aan het middenrif geeft, kan de adem steeds dieper worden.

Het rustig terug laten veren van het diafragma geeft ademsteun, ondersteunt een juiste drukopbouw in de borstholte waardoor zowel adembeweging, goede stemvorming als bloedcirculatie gestimuleerd worden.

Bij diep ademen is er sprake van een lage buik ademing. Bij baby's kunnen we die totaal beweging van het ademen nog goed waarnemen, helaas bij de meeste volwassenen gaat de beweging precies andersom, we noemen dit het paradoxaal adempatroon.

Paradoxaal adempatroon

Bij een paradoxaal adempatroon zie je de buik intrekken, de borstkas uitzetten bij de inademing. Er wordt spanning gemaakt om "in te halen" en het lichaam mag zich weer ontspannen bij de uitademing. (Het lichaam zakt weer in elkaar, het verliest helaas zijn vorm en spanning). Om vervolgens met veel inspanning het lichaam weer in "ruime" positie te krijgen zodat de borstholte weer vol gezogen kan worden met nieuwe lucht.
Licht in een spons knijpen en je duwt de lucht eruit, laat je de spons weer los en hij zuigt zichzelf weer vol. Dit is wat er gebeurd bij ademen, de longen zijn de spons, de spieren (middenrif en buikspier) werken samen om de spons leeg te krijgen en te vullen.
Met het dalen van het middenrif, het uitzetten van de romp (zowel voor, zij als achter) ontstaat er een relatieve onderdruk in de borstholte, daardoor stroomt de lucht naar binnen, we ademen in. Op het hoogtepunt van de ademstroom, het hoogtepunt van de rek, veren de opgerekte spieren weer terug naar hun eigenlijke positie en oorspronkelijke spanning en daarmee wordt de uitademing een feit.
Om goed te kunnen ademen hebben we dus een goed stel spieren rond de buikholte, de bekkengordel en lage rug nodig en een middenrif dat soepel en krachtig kan spannen. Het samenspel van deze spieren geeft dat de adem makkelijk stroomt.

Gas uitwisseling

De gas uitwisseling vindt weliswaar plaats in de longen (zuurstof wordt opgenomen in het bloed en koolzuur wordt afgegeven aan de longen), het bewegingsproces zit in de hele romp.
Een goede gas uitwisseling is belangrijk om in leven te blijven, maar nog veel belangrijker is dat de lucht stroming, het ademen, geen extra energie kost. Bij ademhalen is dit helaas wel het geval er komt energie vrij door het ademen maar het inzuigen en uitblazen kost in verhouding te veel energie. Dit is dan ook een reden waarom adem patiënten ook als zij niet benauwd zijn toch vaak erg vermoeid zijn.

Een goed adempatroon en functioneren van ons lichaam

Een goed adempatroon heeft een gunstig effect op het verdere functioneren van ons lichaam.
De ene mens gaat zich rustiger voelen, de ander kan ineens beter naar de wc, nog iemand heeft geleerd in slaap te vallen zonder inslaapmedicatie, weer een ander voelt een betere doorstroming in de benen en armen, de volgende persoon leert ineens zijn/haar eigen grenzen beter voelen en kan ze dan gaan bewaken. Ik zelf heb in de tijd dat ik de opleiding Oefentherapie Cesar volgde, met het verbeteren van mijn adempatroon mijn spraakgebrek overwonnen en daarmee mijn zelfvertrouwen gekregen.
Dit is voor mij een extra reden geweest om me tijdens mijn hele loopbaan met ademen bezig te houden zowel voor mezelf als voor mijn cliënten.
De adem heeft een grotere invloed op ons lichaam dan alleen ons voorzien van zuurstof om te kunnen presteren, het hele systeem stroomt mee op de vloeiende beweging van de ademgolven.
Leer uw adem te laten stromen en u stroomt vanzelf mee. Op dat moment ga je de rust van de beweging voelen en dat voelt prettig.

Klachten

Indien u vage klachten heeft welke niet medisch te verklaren en/of op te lossen zijn, kan een verbeterd adempatroon een gunstig effect hebben op uw klachten en uw welbevinden.
Aarzel niet en vraag rustig aan uw arts een verwijzing naar een oefentherapeut/ademtherapeut bij u in de buurt. Schaden doet het zeker niet, baten doet het altijd.

Interessante boeken op dit gebied:
Ademen wij vanzelf?
Bram Balfoort en Jan van Dixhoorn
ISBN 90 246 4306 6

De ademende mens
Alice Schaarschuch
ISBN 90 202 5010 8

Even op adem komen
Fred van Beek
ISBN 90 6010 771 3

Geneeswijzen in Nederland
Paul van Dijk
ISBN 90 202 5008 6

Interessante sites over dit gebied:
http://www.euronet.nl/users/dixhoorn/ademdis.htm
http://users.pandora.be/ah-kine/leren-ademen.htm
http://www.goodfeeling.nl/default.htm