cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Publicaties
Ademen
Ademsteun
Astma
Bekkenbodem
Bewegen
BPPD
Cesartherapie helpt bij lage rugklachten
COPD
De platte buik
Geef CANS een kans
Grote tassen zijn schadelijk
Het korset van buikspieren
Hoesten en proesten
Houding
Hyperventileren
Oefentherapie, geschikt voor mij
Pijn in de lage rug
Hoofdpijn
Zonnegroet
Wat een leuk koppie
cesar url bar
 

Bewegen


Door: J.M. van Ek
Datum publicatie: 06-10-2004


We doen het de hele dag, we zitten toch bijna nooit stil. Helaas we zijn wel druk, druk, druk en toch bewegen we veel te weinig.
Weinig bewegen heeft een ongunstig effect op ons welzijn, ons welbevinden.
We streven met z'n alle naar het beste, het snelste, het mooiste en vergeten helaas daarbij om wie het nu eigenlijk gaat. We vergeten simpelweg om voldoende te bewegen. Voor de grap roep ik wel eens: onze auto krijgt vaker een onderhoudsbeurt dan ons eigen lichaam!

Ons uiterlijk verzorgen we wel goed, naar de maatstaven die er op dit moment gelden (kleding kapsel, nagels, tatoo's enz). Maar ons eigelijke lichaam van botten, spieren, inwendige organen krijgt veelal pas onze aandacht als we er klachten van of over hebben. Dit geldt overigens ook voor ons geestelijke lichaam en spirituele lichaam, maar die laat ik nu buiten beschouwing. Het preventief werken aan ons lichaam is m.i. zeker geen overbodige luxe en zal de nodige kosten besparen en veel leed -en klachten weten te voorkomen.

Weinig bewegen

Door weinig bewegen, in onze consumptie maatschappij, neemt enerzijds onze spierkracht af en anderzijds neemt onze massa toe. Dit maakt het bewegen weer lastiger (kan niet meer zo makkelijk mijn eigen teennagels verzorgen e.d.), vermoeiender (je moet je zwaardere lichaam meeslepen). Voor je het weet zit je in de vicieuze cirkel.

Actief goed en voldoende bewegen

Stap er uit. Ga bewegen een half uur per dag, echt iedere dag opnieuw. Actief goed en voldoende bewegen is een goed begin om uit die cirkel te stappen.
Ben je niet iemand om naar de sportschool, de gymclub, de tennisbaan te gaan of eens lekker te gaan joggen dan is dit nog geen reden om niet te bewegen.
Een eind actief wandelen, een half uur intensief gaan zwemmen, een flink eind gaan fietsen of thuis een actief bewegingschema doen, zou een ieder van ons kunnen opbrengen op zijn/haar eigen niveau. In feite hebben we bewegingsmogelijkheden genoeg om ons heen gecreëerd, maar we maken er te weinig gebruik van.

Blijf in beweging

Ritmische beweging werkt ontspannend. Denk bijvoorbeeld aan hardlopen of paardrijden. Maar ook andere soorten van sport zullen heel wat positieve veranderingen brengen in uw beweegpatroon. Sport houdt uw spieren in een goede conditie en werkt dus preventief. Consequent aanhoudende foute bewegingen kunnen daar en tegen ook Rsi veroorzaken.

Uiteindelijk voelt ieder mens zich fitter als hij/zij zijn lichaam in een betere conditie brengt. We zitten niet voor niets zo beweeglijk in elkaar. Als je weer makkelijker beweegt heeft dat tevens een gunstig effect op hoe je je voelt. Naast de kwantiteit van het bewegen is ook de kwaliteit van het bewegen belangrijk.

Gebruik van de juiste spieren

Het gebruik van de juiste spieren zorgt dat de belasting en belastbaarheid van het lichaam goed op elkaar afgestemd zijn. Hiermee kun je klachten voorkomen en verhelpen. We noemen het dan ook natuurlijk bewegen.
Voel je dat je te weinig beweegt, merk je bij het bewegen dat je klachten hebt van het bewegingsapparaat; de spieren, de gewrichten, de zenuwen, het ademen...? Aarzel dan niet en neem contact op met uw arts.

Verwijzing naar een oefentherapeut

De arts kan u een verwijzing naar een oefentherapeut bij u in de buurt geven. Hij/zij kan u helpen uit de vicieuze cirkel te komen zonder dat uw zichzelf overbelast.
U wilt toch ook dat uw lichaam zo lang mogelijk fit en gezond blijft, dat u zolang mogelijk prettig in uw vel zit.

Interessante boeken op dit gebied:
Lichaamswerk
Anne Kent Rush
ISBN 90 6019 520 5

Het recht van lijf en leden
Joke Schat
ISBN 90 389 0022 8

Bewust in balans
Joke Schat
ISBN 90 389 0892 X

Interessante sites over dit gebied:
http://www.achmeahealth.nl/cgi/go.fpl?id=9&type=boetiek
http://www.sportiefbewegen.nl/index_aanbieder_totaal.html