cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Publicaties
Ademen
Ademsteun
Astma
Bekkenbodem
Bewegen
BPPD
Cesartherapie helpt bij lage rugklachten
COPD
De platte buik
Geef CANS een kans
Grote tassen zijn schadelijk
Het korset van buikspieren
Hoesten en proesten
Houding
Hyperventileren
Oefentherapie, geschikt voor mij
Pijn in de lage rug
Hoofdpijn
Zonnegroet
Wat een leuk koppie
cesar url bar
 

Hyperventileren


Door: J.M. van Ek
Datum publicatie: 25-03-2009


In onze gejaagde westerse maatschappij lijden we onder de paradox van het ademhalen.

Gezondheid

Hoewel de collectieve gezondheid in de vorige eeuw enorm is gegroeid, als gevolg van technologische ontwikkelingen en aandacht voor preventie, zijn we steeds minder tevreden met onze eigen gezondheid en hebben meer mensen klachten van lichaam en of geest. Het gevoel van algehele malaise, burn-out, beangstigende lichamelijke symptomen komen steeds meer en langduriger voor.

Stress

We bedenken allerlei ontwikkelingen om vooruit te komen en de techniek gaat vooruit, echter de communicatie en ons welbevinden holt drastisch achteruit. De vooruitgang geeft ons continu het gevoel mee te moeten rennen om alles bij te kunnen houden en dat geeft stress. De angst giert door mijn keel, de spanning staat op mijn voorhoofd, mijn hoofdpijn sloopt me, de nachtmerries houden me wakker, de hartkloppingen verontrusten me, gebrek aan concentratie leidt tot niks nuttigs doen, ik voel me zwaarmoedig en troosteloos, ik ben misselijk van al die spanning, ik heb ademnood door de druk op mijn schouders, mijn sexueele leven is waardeloos en ik voel me schuldig.

De paradox van het ademhalen

Om de ontwikkelingen bij te houden en de stress te volgen gaan we meer ademhalen. Als je in deze cirkel van adem halen zit, kom je er bijna niet meer uit. Waar moet je in godsnaam beginnen het hele leven lijkt een puinhoop. O,o,o,o rustig ademhalen.....een bekend zinnetje uit ACDA en de Munnik, veel mensen zingen het liedje gedachteloos mee en beseffen niet dat de inhoud van de tekst ook voor hen een eerste stap naar de herstel kan zijn. Volgens mij beseffen veel mensen niet meer dat het leven niet om de buitenkant gaat maar om de binnenkant. Om je leven met voldoening te kunnen aanvaarden is het m.i. belangrijk om je constant afgestemd moet houden op je zelf, je eigen ik.

Herstel

Met respect tijd voor jezelf vrij maken, naar je eigen ik luisteren, in stilte de dingen loslaten, bij jezelf thuiskomen. Dat betekent ook tijd maken voor jezelf als je ademhaling onrustig en gejaagd is en luisteren wat er in je leeft. Iedere dag weer, opnieuw voelen wat er binnen in je zit en er open naar luisteren zonder te willen veranderen of verbeteren. Met goed luisteren herken je de spanning en zodra je herkent kun je loslaten en zoekt het lichaam het rustige patroon weer op.

De golven van de zee

Ik vergelijk de ademen regelmatig met de zee, als de golven hoog en heftig zijn ga je naar kijken, je erop kleden en ervan genieten dat het is zoals het is. Hoe woest de zee ook is je vind er je rust. Met je eigen gevoel kun je dat doen, luister naar wat er in je leeft, ventileer het zonder te willen veranderen zonder oordeel, adem door zoals je op dat moment in volle aandacht nodig hebt. De onrustige hoge golven worden niet kleiner door ze te temmen, maar zijn wel beter te volgen als je ze goed kent erkent en herkent. Is de ademhaling onrustig gejaagd en snel, weet dan dat er onrust in jou zit, zoek het op, zoek het uit en vind de oplossing in plaats van de onrust de kop in willen drukken met sigaretten, alcohol, pijnstillers, kalmeringsmiddelen, afleiden trucs enz. Het draait om aandacht geven aan jezelf, daarmee wordt de onrust ook weer rustig. In mijn Oefentherapie praktijk heb ik al veel mensen hun hyperventilatie zien kwijt raken, door te leren de ademing mee te laten gaan op de golven van de zee.