cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Publicaties
Ademen
Ademsteun
Astma
Bekkenbodem
Bewegen
BPPD
Cesartherapie helpt bij lage rugklachten
COPD
De platte buik
Geef CANS een kans
Grote tassen zijn schadelijk
Het korset van buikspieren
Hoesten en proesten
Houding
Hyperventileren
Oefentherapie, geschikt voor mij
Pijn in de lage rug
Hoofdpijn
Zonnegroet
Wat een leuk koppie
cesar url bar
 

Het korset van buikspieren


Door: J.M. van Ek
Datum publicatie: 12-06-2008


Omdat de buikspieren een belangrijke taak hebben in ons bewegen, onze houding en onze interne functies, wil ik daar met dit artikel wat uitleg over geven.

De buikspier bestaat uit 4 groepen: de rectus abdominis, de transversus abdominis, de externe obliques en de interne obliques.

  1. De rechte buikspier loopt van het schaambot naar de onderste ribben. Dit spierdeel zorgt ervoor dat het schaambotje in de richting van de borstkas kan bewegen, zoals bij diepe uitademing.
  2. De dwarse buikspier is een diepe, platte spierschede die dwars over de buik loopt. Deze steunt en beschermt de inhoud van de buikholte, denk aan darmen, nieren, lever, milt, maag, baarmoeder, blaas.
  3. De buitenste schuine buikspieren lopen van de ribben schuin naar de middellijn van de buik in de richting van de tegenovergestelde heup. Ze zorgen ervoor dat de romp naar de zijkant kan buigen en draaien.
  4. De binnenste schuine buikspieren lopen van de bekkenrand in de richting van de tegenovergestelde ribben tot aan het midden van de buikwand. Ze helpen de rectus abdominis om de romp naar voren te buigen en helpen de romp te draaien naar de zijde waar deze spieren liggen.

De binnenste en buitenste schuine buikspieren samen, zorgen ook voor de vormlijn van onze taille. Verder is een goed spierkorset van belang bij het voorkomen van veel lichamelijke klachten.

Het plaatje laat zien dat de spieren als een echt korset rond de buikholte zitten, in het midden bevindt zich een peesplaat waaraan de verschillende delen aangehecht zitten.

buikspieren
Buikspieren

Het midden van de buik

De middellijn is aan de buitenzijde van de buikwand veelal goed te zien en te herkennen, door beharing en soms een iets andere huidkleur. In het midden van de buik bevindt zich uiteraard ook de navel. In feite is de middellijn het zwakst en in dit gebied komen verschillende vormen van hernia's (breukjes) voor, bij aanspannen van de buik kunt u met de hand voelen of er in de middellijn van de buik enige uitstulping zit, is dit bij u het geval raadpleeg dan een oefentherapeut om de juiste buikspiertraining te gaan doen om verergering van de hernia te voorkomen. Veel lichamelijke klachten zitten in het midden van ons lichaam aan rug en/of buikzijde, een goede balans van belasting en belastbaarheid in dit gebied is dus van groot belang bij het voorkomen van klachten.

Buikspieren geven stabiliteit

De spieren van de buikstreek liggen als een korset aan de voorzijde van de romp en zijn hierdoor erg belangrijke spieren in ons menselijk lichaam. Het spierkorset zorgt voor bescherming van de buikinhoud en de inhoud van het kleine bekken, denk aan maag, darmen, lever, gal, blaas, eierstokken en baarmoeder. De buikspieren geven meer stabiliteit aan de romp zowel in zittende als staande houdingen, maar ook bij bukken, tillen, lopen, rennen zorgt het spierkorset voor een goed coördinatie en stabiliteit in het bekken en de romp. Bij het uitoefenen van krachttraining of andere sporten vormen zij, samen met de lage rugspieren de basis voor de stabiliteit, coördinatie en kracht. In het dagelijkse leven gebruik je deze spieren meer dan je denkt. Daarom is het van groot belang om ze goed in conditie te brengen en te houden.

Buikspier trainen

Om de buikspier te trainen zijn er heel wat fitness - scholen, buikspierapparaten en andere hulpstukken op de markt gebracht. Allemaal prachtig bijna iedereen begint enthousiast, maar toch na enkele maanden, soms zelfs weken, zonder echt resultaat, verdwijnen de apparaten snel naar de berging of de zolder en op de sportschool wordt de buikspiertrainer even kort gedaan, zelden zie je daar mensen op een matje op de grond liggen.

Toch wil ik benadrukken dat de oefeningen op de grond meestal de beste oefeningen zijn en ook de minst risicovolle manier is om de buikspier te trainen.

Met goede buikspieren kunnen lage rugklachten (in de onderrug) worden voorkomen. Zijn de klachten reeds aanwezig dan zal met behulp van o.a. buikspiertraining de juiste balans in de lage rug moeten worden hersteld, omdat juist de buikspieren helpen het bekken te stabiliseren. Met het stabiliseren van het bekken krijgt de wervelkolom een stabiele basis en kan daardoor weer in de juiste houding komen.

Hulp van een oefentherapeut

Bij het op een goede manier uitoefenen van de buikspieroefeningen merk je al snel resultaat, aan de ene kant de kracht van de buikspier die toeneemt en aan de andere kant de rug die steviger en soepeler aanvoelt. Je houding verbetert met deze training.

Luister bij het doen van de oefeningen altijd goed naar het eigen lichaam, de rug geeft vrijwel direct aan dat hij over belast wordt, middels pijn prikkels, dit duidt er op dat de oefening niet goed uitgevoerd wordt of kan worden, door onderliggende problematiek (bijv. stijve lumbale wervelkolom). Dan is het uiteraard zaak om goed alternatieve aan te leren, ga voor advies hiervoor naar een oefentherapeut. Hij/zij zal dan eerst een uitgebreid bewegingsonderzoek doen om dan samen met je hulpvraag een nieuw buikspier oefenprogramma op te zetten. De oefentherapeut zal je ook laten ervaren dat een gezonde, sterke buikspier, iets anders, meer, is dan dat strakke wasbordje. De buikspier heeft naast de kracht ondersteunende taak, een ondersteunende taak voor de buikinhoud, een taak bij ademen en de coördinatie om soepel gecoördineerd te kunnen bewegen.