cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Oefeningen
Ademoefeningen
Bekkenbodemspieroefeningen
Buikspieroefeningen
Duizeligheidsoefeningen
Kaakontspanning
Rugspier versterkende oefeningen
Zonnegroet oefeningen
cesar url bar
 

De zonnegroet


Door: Jolande M. van Ek
Datum publicatie: 01-03-2007 Datum correctie: 21-10-2016


Begin van de 20ste eeuw werd door Apa Pant, de Radja van de Indiase staat Audh, in de grondwet vastgelegd dat door iedere onderdaan van Audh de zonnegroet als ochtend ritueel moest worden uitgeoefend.

De zonnegroet was al een eeuwenoud ochtendritueel een hulde aan de oerkracht van het leven op aarde en een verering van de zon en werd hiermee in Indiase Audh in ere hersteld.

Balans tussen lichaam en geest herstellen

zonnegroet
Zonnegroet oefening

Dat de serie Zonnegroet oefeningen goed voor lichaam en geest zou zijn, bedoeld is om lichaam en geest te stimuleren en om de balans tussen lichaam en geest te herstellen is iets waarvan Ada Pant op de hoogte was. Nadat hij bij zichzelf, zijn gezin en andere mensen in zijn directe omgeving gezien had dat het dagelijks ritueel van de zonnegroet al na drie maanden een heilzame werking had op lichaam en geest, kwam Apa Pant tot dit besluit.

De zonnegroet goed voor de hele wereld

Apa Pant kon toen niet weten dat aan het einde van de 20e eeuw deze serie oefeningen over de hele wereld beoefend zou gaan worden door mensen met verschillende achtergronden en motivaties. Dat de serie oefeningen zelfs in het westen (Amerika) benaderd zou worden als een volledige work-out om de vitaliteit van het lichaam te verbeteren.

Stress ontlopen

Wij, westerlingen zijn de motivatie om regelmatig te bewegen langzaam aan het her ontdekken. We beseffen ons dat het steeds meer en meer werken en je verlangens nastreven, niet alles zalig makend is. We zijn gestresst geraakt en proberen op allerlei manieren de negatieve gevolgen van stress te ontlopen, van ons af te schudden en te verminderen. Suiker, voedsel, alcohol, snacks enz. we eten van alles om de stress in het lichaam te verminderen, we zetten hiermee het interne systeem even hard aan het werk, de korte verbranding vermoeid geeft energie voor een korte periode om vervolgens uitgeput op de bank te hangen.

zonnegroet buiging
Zonnegroet buiging

Menigeen doet aan fitness, hardlopen, fietsen, survival tochten, excursies, big brother houses, relatietesten om de stress die we in ons lichaam hebben te benutten, verder op te bouwen en m.i. zelfs te misbruiken. Kosten wat het kost jouw doel willen bereiken en je niet realiseren dat je roofbouw pleegt op je eigen lichaam, geest en zelfs op die van anderen. De huidige levenstijl van menig westerling is beneden een gezond niveau, op allerlei manieren springt de zorgsector hierop in om de mens weer in beweging te krijgen. Een verplichte zonnegroet per dag zie ik hier niet gebeuren. Vandaar dat ik hem op mijn site zet zodat ieder die vrijwillig aan souplesse van lichaam en geest wil werken hiermee aan de slag kan.

Medische wetenschap versus gezond lichaam en geest

De medische wetenschap weet allang dat een gezond lichaam en een gezonde geest elkaar ondersteunen. Wij weten het eigenlijk ook, maar vergeten het liever of zetten het bewust aan de kant, op de momenten dat het even niet uitkomt.
We voelen ons rot en lossen het liever snel en kort op met verschillende manieren:

  • hangen zappend achter de buis met iets lekkers
  • intensieve fitness op de sportschool, waarbij we onze bewegingservaringen niet verleggen, weinig lichaamsbewustheid opbrengen en veelal de volgende dag klachten hebben, met het idee goed bezig te zijn.
  • drinkend in een barretje of café om zo de zorgen even te vergeten
  • shoppen
  • overspel plegen omdat jij je partner even niet kunt bereiken
  • zeuren over lastige klanten
  • chagrijnig naar je omgeving uitvallen

Het ergste is dat we dan voor alles ook nog het excuus durven gebruiken: "Ik ben ook maar een mens".

Begin van de 21 eeuw is de mensheid dusdanig ver ontwikkeld dat we in staat zijn, leven te verlengen, te communiceren met wie we willen over de hele wereld, het heelal aan alle kanten te ontdekken, onze discipline op leggen en benutten om een bepaald doel te bereiken. Toch blijft het lastig om kritisch en reflecterend naar jezelf te kijken en dan er iets mee te doen op een positieve manier. Het is moeilijk om je eigen verslavingen onder ogen te zien en er echt mee aan het werk te gaan.

zonnegroet strekking
Zonnegroet strekking

Tegelijk zijn we niet in staat om de discipline voor onszelf op te brengen om ons lichaam gezond te houden, er goed voor te zorgen op de meest basale manier die er bestaat: goed ademen, goed voeden, goed bewegen en goed ventileren van de geest en de emoties.
We zijn gewend geraakt aan snelheid van doen met snelle resultaten en willen die wat ons lichaam betreft ook vaak snel behalen en anders leggen we ons er bij neer of haken weer af.

De zonnegroet is een ritueel

Het is een hele opgave om niet met de snelle stroom mee te worden gesleurd, je eigen ritme en timbre te ontdekken en vast te houden.
Verschillende ademoefeningen kunnen hierbij een goede ondersteuning zijn en door de intensieve manier van bewust worden wat er gebeurd in het lichaam als je ademt ga je steeds meer ontdekken van je zelf. Ken jezelf, accepteer jezelf, hou van jezelf en het gaat steeds beter.
De zonnegroet is een ritueel waarmee jij jezelf kunt sterken.

Zoals bij alle rituelen geeft het rust zodra je het ritueel onder de knie hebt, hiermee heeft het een groot anti stress effect. Alle belangrijke bewegingen komen er in voor: strekken van nek, rug, schouders, heupen. De grote spieren worden geactiveerd door het aanspannen van de buik, armen, benen, heupen. De vitale organen hart, longen en bloedsomloop worden gestimuleerd met het diepe doorademen, de onderliggende organen, lever, milt, en darmen worden daarmee geactiveerd.

Het ademen wordt verdiept door in het ritme van de bewegingen te ademen. De souplesse wordt verbeterd door de afwisseling van buigen en strekken. Door tempo en ritme af te wisselen kunt u ook uw conditie op bouwen. Omdat je de bewegingen goed op elkaar aan moet laten sluiten heb je een bepaalde vorm van concentratie nodig, deze helpt je nog meer bij jezelf te komen, waarmee je de rust in je lichaam herkent en stimuleert. Tegelijk voel je de onrust en emotie, die je daardoor beter kunt gaan plaatsen en uiten zodat ze je niet in de weg zitten, je juist verder helpen.

Actief bezig met zonnegroet

De zonnegroet wordt door mij met mijn patiënten regelmatig gedaan zodat het zelfherstellende proces in het lichaam uitgedaagd en ondersteund wordt. We willen allemaal beter worden en met deze zonnegroet ben je daar dagelijks voor actief bezig. "De ochtendstond heeft goud in de mond" een spreekwoord wat mij van jongs af bezig gehouden heeft, door vroeg te beginnen kon je immers meer werk leveren en meer tijd voor leuke dingen overhouden. Inmiddels met het leren doen van de zonnegroet heb ik ontdekt wat de werkelijke inhoud er van voor mij en menig andere zon begroeter is: door 's morgens te beginnen het lichaam, aandacht te geven, opgang te brengen, energie te geven en de zon te eren voel ik me fitter en vitaler worden.

De dag is dan geen zenuwslopende stressvolle planning meer.
De dag verandert in de loop van de tijd in een energie gevende uitdaging.

Bronnen van inspiratie

Mijn werk als oefentherapeut, ademtherapeut
Boeken van Krishnamurti, Fred van Beek, Jan van Dixhoorn, Dick de Ruiter, Alice Schaarschuch e.a.