cesartherapie logo
Oefentherapie Cesar
Achtergrond informatie Werkwijze Toepassingen Kwaliteit Kinderen Publicaties Contact Links
|   Medische begrippen   |   EBP   |   Oefeningen   |   Medische advertenties  
   
HOME  

 
Oefeningen
Ademoefeningen
Bekkenbodemspieroefeningen
Buikspieroefeningen
Duizeligheidsoefeningen
Kaakontspanning
Rugspier versterkende oefeningen
Zonnegroet oefeningen
cesar url bar
 

Duizeligheidoefeningen


Door: J.M. van Ek
Datum publicatie: 25-07-2009


Het doen van oefeningen bij duizeligheid heeft zin als middels de manoeuvre van Epley door de behandeld arts is vast gesteld dat er sprake is van BPPD of BPPV. Deze test mag ook door een ervaren oefentherapeut of fysiotherapeut worden uitgevoerd deze zal, indien de manoeuvre positief bevonden is, terug rapporteren naar de behandeld arts.

De BPPD is goed te herstellen middels eenvoudige oefeningen.

Verkennen duizeligheid:

  • Ga in een gemakkelijke stoel zitten met uw knieën een stukje uit elkaar en de romp zo goed mogelijk gestrkt. De schouders laag.
  • Buig het hoofd rustig naar de kant van de klachten
  • Indien duizeligheid optreedt wachten tot het weer afzakt.
  • Buig dan het hoofd naar de ander kant en terug.
  • Wacht weer af tot de duizeligheid wegtrekt
  • Buig het hoofd naar voren en weer terug en wacht weer af
  • Buig het hoofd naar achter en weer terug en wacht weer af
  • Ga liggen en voel of de duizeligheid dan ook komt.
  • Onthoud welke klachten u had bij deze bewegingen en vertel dat de behandeled arts of therapeut.
  • De behandelend arts of therapeut zal de Epley manoeuvre bij u uitvoeren en hierbij goed de ogen observeren. Aan de ogen is reactie te zien, welke de mate van overp[rikkeling van het evenwichtsorgaan weer geeft. Indien u goed reageert wordt de duizeligheid bna de manoeuvre direkt minder. 80% van de mensen met BPPD is middels deze manoeuvre effectief geholpen. De andere 20% had recidief en verder begeleiding nodig.

    De thuis oefeningen

    Deze doet u pas na 3 dagen na de Epley manoeuvre en de eerste keer onder begeleiding van de therapeut om de reactie van de ogen, dus de mate van overprikkling te kunnen vaststellen.

    Kunt u de oefeningen goed uitvoeren dan krijgt u van de therapeut een schema mee aan de hande waarvan u thuis gaat oefenen. De thuisoefeningen zijn intensief en langdurig. Minimal 3x daags 10 minuten 2 weken lang. De meeste clienten zijn echter gebaat bij 3x daags 4 weken oefenen. In het begin betekent dit 3x daags de duizeligheid opzoeken en dat is niet prettig u moet daarna ook telkens rusten voor u uw taken weer goed kunt uitvoeren.

    Het echter raadzaam u goed aan dit oefenschema te houden wilt u afdoende resultaat hebben en recidief uitsluiten. 95 % van de clienten heeft met deze Brandt-Daroff techniek, de duizeligheid succesvol behandeld.

    Brandt-Daroff oefeningen

  • Positie 1 Actief gestrekt zittend op de rand van het bed, met goed vloercontact. Blijf 30 seconden minimaal zitten
  • Verander van zit naar zijlig eerst naar de aangedane zijde; doe dit snel ( maximaal in 2 seconden) Houd daarbij het hoofd gericht op een punt tegenover u van maximaal 1 meter van het bed af en blijf daar gericht naar kijken. Hierdoor draait het hoofd bij het zijwaarts gaan liggen naar schuinomhoog. Houd deze stand positie 30 sec vast.
  • Positie 3 Ga dan snel wer recht op zitten en blijf gericht met ogen op het punt recht voor u.
  • Positie 4 Als positie 2 maar dan naar de andere zijde, 30 sec. vast.
  • Weer naar positie 1 na 30 seconden.
  • Blijf rustig ademhalen en tracht de schouderspieren arm spieren zo ontspannen mogelijk te belasten.
  • Herhaal de positie wisselingen minimaal 5x.

    Hoe vaak doen:

  • Oefen drie keer per dag. 1 cyclus kost 2 minuten ieder positie 30 sec.
  • Herhaal de cyclus minimaal 5 x Je bent dan totaal 10 minuten tijd kwijt
  • Oefen 3 x per dag over de dag verdeeld smorgens smiddags s avonds 3x 10 minuten oefenen.
  • In het begin zult u na het oefenen enige tijd rustig moeten blijven zitten voordat u uw taken weer kunt uitvoeren.
  • Zie dit als een mooie gelegenheid om rust te nemen
  • Algemene adviezen

  • Zorg voor goed doorademen bij bukken, buigen en tillen. Houd de adem niet in, zet de adem niet vast, maar adem door bij deze bewegingen.
  • Voorkom veel draaien en onverwachts bewegen met het hoofd
  • Neem een juiste zithouding aan en beweeg ontspannen beweeg vanuit het bekken. Een verkeerde manier van bewegen brengt onnodige prikkeling van het evenwichtsorgaan op gang
  • Neem de tijd na het oefenen. Gehaast opkomen geeft eerder klachten en remt het herstel proces

  • Ademhaling en ontspanning

    Tijdens het oefen en tijdens momenten van duizeligheid aanvallen ademt u rustig door naar de buik en laat daarbij de schouder, nek en romp ontspannen. De nare ervaring van duizeligheid moet niet in het lichaam vastgehouden worden maar los gelaten worden zodat het lichaam kan herstellen. Klik hier om de ademhaling te oefenen